paź 30 2013

Sprawozdanie z wycieczki zorganizowanej przez Kujawsko-Pomorski ZW ZEiRP RP

Poniedziałek 23 września 2013r.
godz. 6.15 wyjazd autobusem KW PSP z WOSzP na ul. Olsztyńskiej. Grupa składała się z przedstawicieli Kół z Brodnicy, Bydgoszczy, Chełmna, Golubia-Dobrzynia, Grudziądza, Lipna, Torunia, Tucholi i Wąbrzeźna. Przez Lipno dotarliśmy do Łódzi na ul. Strażacką 1 do JRG Nr 7 gdzie mieści się Klub Seniora. Zostaliśmy przyjęci przez przedstawicieli Łódzkiego ZW ZEiRP oraz miejscowego Koła. Dziękując za krótki odpoczynek i poczęstunek, pożegnaliśmy naszych łódzkich Kolegów.
Częstochowa przywitała nas w porze obiadowej słoneczną pogodą a gościnne progi Centralnej Szkoły Pożarniczej posiłkami i noclegiem. Po obfitym i smacznym obiedzie, czas pozwolił na wyjazd na szlak „Orlich Gniazd” do Olsztyna, aby zwiedzać pozostałości po warowni z czasów Kazimierza Wielkiego, która pełniła funkcję przygranicznej twierdzy obronnej oraz więzienia królewskiego. Stąd już było niedaleko do Bobolic gdzie podziwialiśmy pięknie odrestaurowany również zamek z tych samych czasów, jednak zbyt późna pora nie pozwoliła na jego zwiedzanie, a piękną malowniczą trasę spacerową odbędziemy przy następnym pobycie w tym zakątku Ojczyzny. Poniedziałkowy wieczór zakończyliśmy o godz. 21.00 Apelem u naszej Królowej Matki Jasnogórskiej.
Wtorek 24 września 2013r.
Po strażackiej pobudce w hotelu CSP i wyśmienitym śniadaniu wyjechaliśmy w dalszą podróż do Oświęcimia do niemieckiego obozu śmierci – Auschwitz. Przekroczyliśmy bramę z napisem „Arbeit Macht Frei”. Z wielką powagą zwiedzaliśmy pawilony, miejsca kaźni. Pozostawiliśmy znicz pod ścianą śmierci w hołdzie pomordowanym. Pojechaliśmy również do Brzezinki.
Po krótkim odpoczynku udaliśmy się w stronę Krakowa prosto na Kopiec Kościuszki usypany w hołdzie wielkiemu Polakowi, Naczelnikowi Powstania. Z tarasu widokowego z wysokości 35.5 m a 131 m od poziomu Wisły podziwialiśmy panoramę Krakowa. Mimo, że już zbliżał się wieczór rozpoczęliśmy wędrowanie po Starym Mieście w towarzystwie pięknej krakowianki. Rozpoczęliśmy od Wzgórza Wawelskiego, dalej ul. Kanoniczną do pomnika ks. Piotra Skargi i jego krypty w Kościele św. Apostołów Piotra i Pawła, obok druga krypta z prochami Sławomira Mrożka – dramatopisarza, prozaika oraz rysownika, zmarłego przed kilkoma tygodniami. Byliśmy na ul. Franciszkańskiej 3 ze słynnym oknem, pod którym gromadziła się młodzież podczas pobytu w ojczyźnie Papieża Jana Pawła II. Robiło się już ciemno kiedy doszliśmy na Krakowski Rynek z Sukiennicami, Kościołem Mariackim i pomnikiem Adama Mickiewicza a o 19.00 wsłuchiwaliśmy się w hejnał w wykonaniu naszych braci strażaków. Na Rynku wśród dorożkarzy w melonikach, przy stukocie końskich kopyt, straganów z kwiaciarkami i pobliżu Piwnicy pod Baranami, kończymy wędrowanie przy Barbakanie, opodal Bramy Floriańskiej na Krakowskich Plantach.
Środa 25 września 2013r.
Po porannym posiłku w hotelu City na ul. Gajowej, wstępujemy do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach. Dalej jedziemy do zabytkowej Kopalni Soli w Wieliczce, której początki sięgają XIII w. Chodnikami o długości ok. 3 km na różnych poziomach / 64-130m / pod ziemią, zwiedzamy dawne wyrobiska – komory w ilości 20, z licznymi płaskorzeźbami i eksponatami wykonanymi z soli. W komorze Warszawa, w pobliżu pomnika Jana Pawła II wspólna fotka dla upamiętnienia naszego pobytu. Szybem Daniłowicza powracamy na powierzchnię do autokaru w drogę powrotną do Torunia.